Tuesday, 6 March 2018

Puding Sago Gula Melaka

Puding Sago Gula Melaka

Ni dessert yang paling aku suka dan sangat enak dimakan ketika sejuk.... dulu-dulu tercari-cari buffet Ramadhan yang ada menu ni dan Bread Butter Pudding. Walhal buat sendiri je senang! Tak perlu tunggu kan?

Kalau bazar Ramadhan susah nak cari puding sago / sagu ni
Sekarang mungkin dah mudah sebab dah selalu viral di instagram

OK untuk buat dessert ini, sila buat Kuah santan & Kuah Gula Melaka dulu. Sebab boleh disejukkan dalam freezer (cepat sikit bekunya) sementara kita nak merebus sagu tu nanti. Kuah santan cuma didihkan sekejap dengan secubit garam. Kuah gula melaka pula cuma leburkan dengan sedikit air. Mudah!

Tempoh Penyediaan: setengah jam

KUAH GULA MELAKA
Gula Melaka
2 cawan air
Didihkan dalam periuk sampai likat

KUAH SANTAN

Sekotak santan@sebungkus besar santan segar (jangan tambah air!)
Setengah tsp garam
Masak sekejap atas api hingga mendidih

Dah siap dua-dua sejukkan kita buat sagu pula

PUDING SAGO

Sagu yang telah direndam setegah jam direbus dengan 4-5 cawan air
Kacau berterusan supaya tidak berketul sehinggalah menjadi lutsinar
Tapis dengan dilalukan air paip untuk buang kanjinya
Titik pewarna kesukaan (saya guna sirap) dan gaul dengan garfu

CARA HIDANG LAYER

Sendukkan sagu dalam mangkuk
Sendukkan kuah gula
Sendukkan santan perlahan-lahan...
Last barulah masukkan dalam chill dalam 2 jam
Kalau nak cepat masuk freezer setengah jam dah boleh makan!


TIPS: Selepas selesai periuk/perkakas hanya perlu diletakkan air untuk tanggalkan kanji 

Selamat Mencuba!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...