Thursday 8 February 2018

Tips Pergi Paris dengan Kos Paling Murah


Teaser!!!!

Baiklah sambung daripada entry yang lepas

Tiket yang saya beli itu kalau diamati, ada TRANSIT atau stop di Istanbul Attartuk Aiport, Turki. Perjalanan saya menggunakan Turkish Airlines. Ini bermakna kalau ada transit, kita akan transit di airport negara tu.

Saya makan dalam flight sebagai sahur, boleh tahan juga makanan Turkish Airlines tapi bagi saya Emirates lagi sedap... kopi sedap... roti sedap... then touch down di Istanbul Atarturk Airport, kebetulan terus masuk waktu Subuh.

Jadi memandangkan transit sahaja, maka saya leka menikmati keindahan kafe-kafe yang ada di sekitar airport... tengok orang keluar masuk... dan mengambil gambar dek kerana mengagumi kecantikan kafe atau restoran yang saya tengok tu. Nak makan tak boleh, sebab puasa masa tu. Memandangkan itu adalah hari pertama saya bermusafir, rasa sayang pulak nak berbuka.


Tapi bila dah turun flight kebetulan saya uzur syari'e setengah hari di Istanbul. Transit agak lama dalam 10 jam... ko bayangkan... betapa lama menunggu... puncanya, FLIGHT DELAY. Arghhhh!!!! dan dalam mundar mandir di airport tu (kekejap solat kekejap duduk kekejap cari wifi, hehe..) sempat dapat sorang kawan di sini.. dia siap belanja saya minum Starbucks (bukak puasa). Kawan saya ni dari Iran.

Sepanjang 10 jam saya berada di Istanbul Airport, saya mula memahami selok belok kehidupan middle class upper ni camane... camane golongan professional manage life diorang, ini berdasarkan pengalaman saya... dan selebihnya saya ada beberapa kawan yg high profile yang ajar saya untuk travel, the tips and the trick. Ahakssss









Ok sebahagian daripada video IG.. maaf lah saya ambil melintang handphoone tu bukan menegak. Apa yang aku beli pada masa tu, cumalah charger iphone.

15 Euro jugak beli charger Iphone

Saya mendarat di Airport Charles De Gaulle (CDG) dan berpandukan train, saya menuju ke hotel yang saya tinggal hari itu iaitu Jacobs Inn. Then sambung lagi flight selama 3 jam maka.. sampailah saya di Paris Areport, Charles De Gaulle.

Aiport CDG Paris ni serious bosan, tapi agak user friendly. Nak pergi train menuju bandar Paris, cuma tukar Terminal je. Dah tak ingat Terminal berapa, saya kalau travel memang memanjang cari Information Counter je. haha!

Train menuju ke Paris dalam 1 jam perjalanan... siap delay ok.. tetiba stop.. ada banyak gak mat salleh yang fedap dan turun terus even belum sampai lagi di stesen yang dikehendaki. Saya turun di Gare Du Nord, iaitu tren sentral, ia seolah-olah macam KLIA transit ke KL Sentral lah. gitew. Harga tiket 10 Euro bersamaan RM 48.30... huhu... mahal kan... terkejut gak masa bayar tu harga tiket train sampai 10 Euro... sebab masa di Schipol Airport (Amsterdam) dulu nak ke Amsterdam Centraal cuma 3.30 Euro je... maybe sebab dekat sikit.

Sampai Gare Du Nord, nak cari hotel. I decide naik teksi je. Sebab tak pasti apa stesyen Metro yg berdekatan hotel. Teksi driver situ semua daripada Algeria... orang Arab / Qurdish. Dan teksi situ ikut que. Maka salah sorang daripada diorang hantarlah saya ke hostel ikut alamat yang saya tunjukkan...

Cara Ke Hotel Jacobs Inn dari Airport CDG

Mula-mula dari Airport CDG tu, korang akan berada di Terminal 1. Untuk ke Bas Sentral dan Train Sentral, silalah naik shuttle percuma (macam monorel) dari Terminal 1 ke Terminal 3. Masa ni saya siap cari Info Counter (bukan Marion Caunter ye) untuk tanya bagaimana ke tren station.

Still simpan lagi! hehe... ye, memang akan digunakan buat rujukan pada masa depan.

Dah sampai Terminal 3, kena jalan sikit ke bas station atau tren station. Tren sentral yang orang selalunya pergi adalah Gare Du Nord Menghala ke Massy Palaiseau. Sebenarnya saya refer pada goggle maps: SINI

Tapi sebenarnya, korang tak payah turun di Gare Du Nord pun takpe, beli tiket ke Station Barbes - Rochechourat so tak perlulah naik teksi ke Jacobs Inn. Sebab station ini betul-betul bertentangan dengan Jacobs Inn. Adehhh... tak semua goggle tu bagi info yang tepat ye.

Sepanjang perjalanan tu, driver Arab tu bagitahu saya serba sedikit pasal Paris... Paris banyak immigrant, banyak foreigner.. pastu tempat yang saya stay tu banyak orang Arab Algeria yg jual dadah.. jalan tu mcm Chow Kita. Gulp! ye ke?? alamak takutnya.. tapi mujurlah hotel saya tu terletak di hujung jalan Barbes tu. Pastu melintas terus je ada Metro station.

Lepas bayar tambang teksi 7.30 Euro, masuklah saya ke hotel. Naik tangga ok. Pastu turun bawah ke hall tu & mula bercakap-cakap dgn staff hotel tu, orang Arab Morocco. Baik sangat & very helpful.

Then sampailah ke hotel, lega sangat. Hotel ni saya booking separate dgn beberapa malam, tapi basically cuma 22 Euro sahaja satu malam murah, kerana berkonsepkan hostel. 22 Euro bersamaan RM 110 jugak satu malam untuk currency exchange masa tu. Ehem.. sedar sikit kita di Paris ye! So memang mahal! Nak murah tak payah berjalan, haha


Recipt booking ada dalam email. Tapi malas pulak nak cari, haha! Baiklah aku scan je resit bayaran sesambil mengimbau memori kat sana. Ahaksss

Then aku jengah tengok dapur & dining room dia. Dah nama pun hostel, tak payahlah nak expect adanya kemewahan yachh

Kenapa saya pilih Jacobs Inn? saya pilih hostel mengikut saranan Adikku, Siti yang saya kenali di Swiss hari tu (dah cerita dalam entry yang lepas). Dia kata mana-mana tempat travel dia akan cari tempat yang ada dapur, supaya senang nak masak terutamanya pergi ke negara Barat, kena masak sendiri. Beli barang dapur di Carrefour dan masaklah. Kalau makan di luar, contohnya Paris ni banyak kedai pastri, takut dalam kek ada wine. Takut dalam roti TAKDE babi, tetapi overn yang digunakan adalah oven yang sama untuk roti yang ada pork.

Ni dining room yang lama kelamaan jadi tempat hang out & berborak sakan dengan kawan-kawan serata dunia ye! Nantikan entry nya
Ok dah jenguk sikit lebih kurang, tak sabar nak tengok Eiffle Tower. Jommm

Dari Station Barbes Rochechouar ke tempat Eiffle Tower

Ok sebenarnya korang ada pilihan untuk naik Metro (bawah tanah) atau Bas. Macam korang di sini nak naik bas atau tren yang lagi senang?

Bagi aku... senang lagi naik bas sebab boleh tengok pemandangan dan bangunan-bangunan sepanjang bandar. Lagipun naik bas, tak sakit kaki turun naik tangga berbanding kalau korang train/monorel/dll kan?

OK, korang kena beramah mesra sikit di kaunter Metro. Petugas sangat helpful, cuma ko kena ucap Boujour (mu-jo) sebelum proceed ye, kalau tak diorang tak layan! haha.. aku dah terkena    😁😁😁

Then, tanya dia ko nak pergi mana. Dia akan adivce ko. Dan, tak payah risau untuk ke tempat lain sebab once ko dah sampai Eiffle Tower, ke tempat lain cuma jalan kaki. So, beli 1 tiket je untuk hari tu selagi ko berjalan dalam bandar dan harga tiket 1.7 Euro. Mintak MAP untuk tahu kedudukan sigature attraction yang korang nak pergi.

Contoh map Paris
Kalau naik bas, boleh tanya pada mana-mana driver bas korang nak ke Eiffel Tower ke, Arch De Trompe ke (sebab dari Arch De Tromphe ke tempat bergambar Eiffle Tower cuma satu row kedai je jalan kaki) so dia akan bagitahu bas nombor berapa. Ko sebut je, Eiffle Tower! haha senang kan? Tambang pun murah, 2 Euro. Berjalan lah ko merata lepas tu 😊

Arch De Tromphe
Actually, tempat ni macam roundabout. Memang penuh kereta dengan traffic light lagi. Kalau bergambar pun atas laluan pejalan kaki je.

Aku snap ni bukan atas jalan ye... tapi atas pedestrian way

Kalau malas nak berjalan, dari Arch De Tromphe, ambil bas nombor 31 untuk ke Eiffel Tower.

kalau betul nak ambil gambar berlatar belakangkan Eiffle Tower, kena turun di station: TrocadΓ©ro

Ko akan dapat view macam ni =)
Kebetulan aku dapat ambik view yang agak cantik jugak kebetulan cuaca baik... hehe

Makan!!!
Masa ni banyak giler Pak Hitam yang menjual key chain Eiffel Tower tu, 1Euro dapat 5. Kesian tengok diorang berpanas, apa salahnya beli dengan diorang daripada beli di shopping mall kan? Masa ni tak lama pun aku spend masa di Trocadero sebab mengejar nak tea time dengan gembiranya di Laduree. hehe
Berjalan je sekejap menyelusuri Arch De Tromphe dan Champ Elysee tu tadi, jumpalah Laduree. Alhamdulillah sampai juga aku ke sini :)



Laduree =D


Pemandangan sepanjang perjalanan ke Laduree

Bangunan-bangunan kedai yang sangat klasik kiri dan kanan jalan

Jumpa gak butik-butik mewah seperti Chanel & Longchamp






Pemandangan di dalam sangat mewah! Woww... padahal bagi orang Paris, biasa je pun


Happy face sambil-sambil risau kadar gula dalam badan akan naik lepas makan ni 😞😞

Sebenarnya saya memang penggemar Macaron, jadi memang teringin nak rasa sambil menikmati pemandangan indah makan macaron di Laduree, namun begitu semenjak usia menginjak 30an ni saya dah kurangkan gula dalam pemakanan harian saya.... kopi O pun tak letak letak gula kecuali kopi susu. Oh ya, hidangan ni dalam 13 Euro bersamaan 65 ringgit... OK? Pejam mata dek nak try macaron paling popular dalam dunia πŸ˜†πŸ˜†
Masa ni bahagian luar takde orang pun =)

Layanan orang Paris terhadap saya pun baik, siap ambil kan gambar untuk saya =D
Ok kemudian saya menuju ke Museum Le Lourve, di mana potret Monalisa diabadikan. Sampai-sampai je nak pengsan tengok banyak giler orang berbaris!!!

Museum Le Lourve
Pemandangan dekat

OKlah, untuk hari pertama, rasanya dah cukup aku berjalan. Masa ni aku balik dengan bas ke Barbes/Jacobb Inn dengan tambang bas 2 Euro. Bukan apa, besok paginya ada presentation, so nak balik rehat susun baju-baju. Baru fikir nak berjalan, yang penting fikir cari duit untuk menjalani kehidupan pada bulan-bulan yang seterusnya. Stay tune! πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜„







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...