Wednesday 12 July 2017

My first Western Country that I ever visited....

Salam Aidilfitri...

Kali terakhir saya travel adalah ke Singapura with my housemate, Patricia. Klik here for entry.

For this time i visit Australia since I was invited.

Alex, my friend from Sydney, Australia - last time we meet in Kuala Lumpur at his workplace - construction

Ingat lagi masa bulan puasa masa tu nenek saya sakit...  :(
Dan pada masa tu jugak Alex jemput i melawat Sydney... kebetulan masa tu baru je dapat sedikit keuntungan pelaburan dengan Maybank. Rasa macam nak pergi, tapi nenek sakit... kebetulan i agak sibuk dengan perniagaan masa tu.

"You should go hometown and see her....." Alex said when I told him the reason why I still doubtful to go Sydney at the moment.

Sebenarnya kalau nenek (aku panggil uwan ye... aku orang Negeri Sembilan) tak sakit sekalipun, since saya bekerja sendiri, hampir setiap bulan saya menziarahi nenek & ibu bapa di kampung. Berbeza masa saya bekerja dahulu, 3 bulan atau 2 bulan sekali baru lah berpeluang menjenguk keluarga di kampung itupun dua hari satu malam je. Sadis kan...

Masa tu bulan puasa, nenek pulak sakit, dan rasa macam kali ni kritikal jadi saya menangguhkan dahulu niat saya ke luar negara. Bukan apa if let say nenek meninggal dan saya masih di luar negara, pastinya saya akan dihencap masyarakat selama 7 keturunan. Tambahan lagi bulan Ramadhan iaitu sebagai faktor sokongan. Nenek sakit tenat & meninggal ko masih lagi bersenang lenang melancong di luar negara. Mulut Melayu ko nak kata apa kan...

Tak payah jauh-jauh... pastinya ahli keluarga sendiri pun akan menghencap guna modal yang sama. Jadi, untuk rasa selamat, saya purchase flight tiket departure date for Second Raya. Insya Allah would be OK.

[ Nenek saya telah kembali ke Rahmatullah sejurus 1-2 minggu selepas saya beli flight Sydney. Mujurlah saat-saat kritikal saya sentiasa ada di sisi nenek saya, i keep repeating to go back hometown & KL 2-3 times in a week. Nenek saya wanita yang bijak, masih lagi sempat mencari saya since I'm the most loved and closest grandchildren to her. One day before she left, I still visit her in hospital at the moment she said "I'm really thirsty..." and we only allowed to visit her in ICU within 20 minutes. Before I went out, I keep smiling to her and said, "Grandma, don't be sad, I will come again tomorrow to visit you...." and I never show my sad face. She only looking at me without say anything since she still wearing oxygen mask ]

And who knows, that is the final moment I met her. No repeat anymore :'(

Al-Fatihah to my Grandmother since she passed away in Ramadhan, i never forget her in my pray. I don't want she suffer in a grave (alam barzakh).

At the moment in Ramadhan 2016. Time sahur. Kerlasss ko time sahur pun sempat bersiap-siap dan ber make-up. Kau mampu?

My friend's friend, Mohamad is going back to Jordan
During Ramadhan 2016... I feeling sad and suddenly I thought about DIE. About Allah. About grave suffering. About qiamat. About amal. About ibadah. Last time I was keep praying sunat & read al-Quran is in University & boarding school. Now, it's very rare. Because we only busy to find money nowadays. My late grandmother make me think back about, WHAT THE PURPOSE WE ARE LIVING & WHAT WE ARE FINDING FOR IN OUR LIFE?

The answer is: JANNAH.

And along the way to go Jannah is, a lot of challenging thing in life gonna be happened

This is Sydney, where is the very very big city... can you imagine after 15 minutes we are still moving in flight with Sydney view?

Last time when I arrived, at night time. This pic was taken in return flight to Kuala Lumpur. 

I choosed Air Asia X flight and total duration 10 hours from Kuala Lumpur to Sydney.... how long all of the passengers need to seat, at that long of period... kematu bontot


Beautiful Sydney :)





For next entry I would write down the places that I've been visited in Sydney. Sebenarnya saya sangat bertuah kerana Alex dah cukup memudahkan hidup saya ketika berada di sana....
Mana nak cari kawan yang sanggup keluar awal dari pejabat semata-mata untuk menjemput saya ke lapangan terbang....
Kawan yang sanggup mengambil cuti tahunan untuk menemani dan membawa saya mengelilingi bandar Sydney selama 4 hari... Sydney bukanlah negara Islam, bukan ada public holiday untuk raya kedua atau ketiga.... maka Alex kena memohon perlepasan dari pejabatnya
Kawan yang tak suka bergambar dengan monopod / stick (very typical Asian he said, LOL) tapi sanggup memberi kelonggaran kepada dirinya sendiri untuk bergambar dengan saya hehe....
Kawan yang sanggup menawarkan rumah apartment nya untuk saya duduki manakala dia boleh duduk di rumah ibunya di kawasan bersebelahan semata-mata untuk memberi ruang kepada saya menumpang tidur di rumah apartment miliknya...
Entry ni dah jadi entry "Saya dan Alex" dah haha...

Ok to be continued to the next entry.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...