Wednesday 27 February 2013

Shoot Like Bimbo, Image Like Pro!

Teringin nak beli High Performance Camera tapi tak nak poket rabak? Nanti dulu, kalau awak rasa kamera DSLR je boleh dapatkan gambar yang cantik, you are wrong. Sebenarnya, kalau kita MANIPULASI semua fungsi dalam gajet secara OPTIMA kita juga boleh dapatkan output yang tidak kurang hebatnya!

Caranya, belajar dulu sedikit ilmu tentang kamera.. macam saya, amik kesempatan bersembang dengan salesman tu untuk dapatkan beberapa maklumat asas. Biar saya terangkan dengan bahasa yang paling mudah OK

Bila kita dah faham fungsi barulah kita boleh decide nak beli kamera yang camane seuai dengan keperluan masing-masing. Jadi taklah overspent, jimat sikit duit boleh guna ke lain since living cost kat Malaysia makin tinggi sekarang ni. Camera AES dipasang sana sini… jenuh ko nak bayar saman *MATI LAA

Buat sementara waktu ni, bolehlah  gunakan kamera semi-SLR. Sesuai untuk rakyat kurang berkemampuan membeli DSLR seperti saya (sob)

Fyi kamera digital ada 3 jenis iaitu:-

1) DSLR.
Kamera yang body besar & lens yang boleh ditukar-tukar.
Fungsi: MANUAL dan AUTO

Contoh kamera jenis DSLR. Nikon D90 adalah contoh DSLR yang sangat popular di kalangan fotografer.

2) Semi DSLR
Fungsi SAMA macam DSLR cuma lens tak boleh tukar-tukar. Lens dia fix je di kamera.

  
Contoh kamera semi-pro

3) Compact camera
Kamera yang selalu orang guna sebab mudah dibawa, murah, dan penggunaannya ringkas sebab AUTOMATIK… Sesapa pun boleh faham.

 
Ini dia contoh kamera kompak. Ada 3 mode je, AUTO, RECORD, PLAYBACK. Mudah kan?

Kamera yang saya beli, di mana menawarkan ketiga-tiga kriteria di atas iaitu Canon POWERSHOT S100 . Lihat gambar di bawah.

Menawarkan khidmat penggunaan semi-profesional, ia bagus untuk BEGINNER seperti saya.

Didatangkan dengan body kalis calar, sesuai dibawa ketika travel. Bawak masuk diving pun boleh, beli je cover yang dikhaskan. Hebat kan?

Persoalannya, apa beza MANUAL mode dengan AUTO mode? Mari kita lihat.

Dulu saya lebih selesa guna handphone sebab mudah dibawa. Tapi kecantikan subjek terjejas dek gambar bergegar macam ni *MATA KE ATAS

Tak perlu susah-susah cari jenama apa yang bagus, model apa yang bagus, goggle sampai sok pagi pun tak habis. Sebenarnya kita boleh MAKSIMAKAN KUALITI GAMBAR dengan MINIMUM SPEC yang boleh didapati dengan harga MURAH dalam saiz yang KECIL, supaya mudah dibawa oleh wanita lemah seperti kita.

Seterusnya tugas saya (dan kita!) sebagai pengguna bijak hanyalah – belajar, belajar dan belajar.

Tips For Beginner:

1. Kenalpasti dulu asas Menu dalam kamera masing-masing. Contohnya nightsnapshot, flash, zoom, video records, playback, dll

2. Dalam kamera manual ada 2 fungsi kritikal iaitu Aperture & Shutter Speed.

3. Fungsi Aperture ialah  mengawal KUANTITI cahaya yang diserap ke dalam lensa. Semakin besar bukaan Aperture semakin cerah gambar, tapi  berhati-hati. Kalau terlalu banyak cahaya nanti imej jadi kabur…  sama konsep macam bukak tingkap! Jadi kena adjust dulu, ambilkira surrounding macam mana.

4. Shutter speed pula mengawal TEMPOH bukaan kamera untuk cahaya melepasi masuk. SEMAKIN LAMA  BUKAAN KAMERA membuatkan gambar boleh jadi kabur sebab lighting terlalu terang. SEMAKIN SEKEJAP CAHAYA pula gambar mungkin malap.

5. Ayat mudah ialah, Aperture dan Shutter Speed adalah mode pengawalan EXPOSURE OF LIGHTING bezanya Aperture untuk QUANTITY OF LIGHTING, Shutter speed pula untuk DURATION OF LIGHTING. Senang je kan? ^_*

6. Aperture dikira dalam unit saat. Jadi kalau tak cukup speed,  gambar boleh jadi kabur… Speed pula bergantung pada subjek.  Itu sebab you kenalah selaraskan sendiri untuk sesuaikan dengan subjek apa kita nak ambik… contohnya ambil gambar kereta Litar F1 tak sama speednya dengan kereta biasa yang sedang memecut.

Ini guna mod AUTO pun boleh! haha

Baiklah, untuk tingkatkan kefahaman mari kita buat amali.

Contoh gambar-gambar yang saya snap guna mode AUTO.




Tengok, mode AUTO bantu kita setting semua fungsi secara automatik.


Macam dalam frame kan? Pemandangan Kuala Lumpur dari atas menara. Untuk dapatkan lokasi ini kena bayar 4x ganda sebab kebetulan tarikh 14 Februari


Nampak tak Berjaya Times Square?

Gambar dalam bangunan nampak gelap sedikit dengan mode AUTO. Masa ni saya tak set Aperture dan Shuttle Speed sebab anggap cahaya dah cukup.

Saje nak amik mood romantic sikit dalam blog. Gedik tau

Medium close-up shot

Gambar waktu malam. Lihat perbezaannya apabila guna mode AUTO, nampak gelap sikit

Pic 1: Night scenery taken by AUTO mode.

Pic 2: Night scenery by APERTURE mode.
Lihat perbezaannya, lebih banyak cahaya dapat dirakam berbanding Pic 1 betul tak?

Sepertimana konsep Aperture yang menyerap cahaya bergantung saiz bukaan lensa, jadi silalah set Aperture luas-luas supaya banyak cahaya diserap memandangkan romantic date berlangsung pada waktu MALAM.

Soalan:  Kenapa guna Aperture tak guna Shutter Speed? Pada waktu malam, Shutter Speed selalunya digunakan untuk FIREWORKS (kan movement fireworks melibatkan TEMPOH?)





Cantiknya pemandangan KLCC.

Imej ada dua komponen iaitu subjek dan latarbelakang. selain berguna pada waktu malam/gelap, fungsi Aperture juga hasilkan imej soft pada background... sama seperti kamera DSLR. Lihat background ada sedikit soft.


Menara Berkembar Petronas (KLCC) sebagai Mercu Tanda Negara sebagai Menara Berkembar Tertinggi Dunia. Sebelum ini pernah bergelar Menara Tertinggi di Dunia (1998) sebelum kewujudan Menara Tai Pei 101 (2004).

Romantic Night Dinner inclusive to high quality image by high performance camera, will leaved you the memorable date for the rest of your life!

The Atmosphere 360 Restaurants looks alike from downside.

Rasa berdengung telinga masa naik speed lift hingga ketinggian 421 meter. Bila dah sampai bawah, tiba-tiba rasa tak percaya kita baru je turun dari kayangan eh langit. The experience is… priceless!


So amacam, dah faham konsep Aperture dan Shutter Speed kan? Pasni kita dah tahu spesifikasi camane yang kita nak utamakan bila beli kamera. Contohnya jika selalu ambil gambar malam kenalah pilih aperture yang berskala tinggi. Kalau selalu travel boleh kuat pada Shutter Speed sebab kadang-kadang kita ambil gambar dari atas bas yang sedang bergerak! Atau untuk ambil gambar pemandangan pula utamakan DSLR supaya boleh tukar-tukar lens yang sesuai untuk zoom subjek yang jauh. Contoh: puncak gunung.

Gtg. Semoga info saya dapat membantu anda berjimat, kalau u ada tips juga boleh share bersama kita… sharing is sexy rite??



2 comments:

Elya Roza said...

good infoo!! selama ni tak tau pun..husband ygg pegang kamera..hehehe

MasReena said...

Thank you Elya ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...