Tuesday 23 April 2013

Dinding Dapur Kembali Cantik

Mesti awak semua confuse sebab tajuk entry ada perkataan 'kembali'. Seolah-olah dapur tu pernah buruk lak kan?

Serious ni.... memang dapur saya pernah hodoh rupanya tau. Kalau you masih ingat lagi entry lepas, saya bagitahu bahawa saya terpaksa cat rumah sendiri kan? Masalahnya, master bedroom sebelum ni Ok je cantik... Tapi untuk dapur, tiba-tiba nampak hodoh sesangat! Puncanya, saya cat dapur guna warna gelap. 


Cuba tengok ni, masa saya cat warna pastel elok je jadi...

Tapi tang warna gelap hamik ko... memang tak leh belahh. Bersiap sedialah ye untuk ketawa dan mengutuk.

See, ko tengoklah first coat camane.... dalam hati aku ada sixth sense, macam tak jadi je aku mengecat kali ni... Sebab warna pekat sangat, kalau berbelak boleh nampak jelas berbanding warna pastel. Saya pasti sangat pembaca sumer sedang tersenyum kambing bila tengok gambar ni kan? kan? 

Ingatkan bila buat second coat pastilah akan elok cantik je macam biasa.... sekali, haa... berbelak-belak rupanya. Dah touch up pun tapi masih juga sama! Masa ni dalam hati rasa maluu sangat sebab this week kabinet dapur akan sampai... mesti mamat yang datang install kabinet tu gelakkan aku bila tengok wall rupa ni. 


 
Sedih sangat masa ni... Ingatkan boleh settle cepat lah dapur ni.... sebab masa dah suntuk sangat, Sabtu ni nak install kabinet dapur. Nak tak nak kena settle kan last week jugak tapi bila nak cepat lain lak jadinya... family dah tengok tapi diorang ikut decision saya je, sebab takde pengalaman pada perkara macam ni... Maklumlah mengecat rumah selalunya orang suka upah skilled painter je kan?

Suatu petang masa Masreena ikut ofismate turun minum di mamak... salah sorang designation dalam satu group tu nampak Masreena sedang bersedih tengok pic ni dalam handphone. Dia tanya saya kenapa sedih, Masreena pun ceritalah apa yang berlaku... lalu beliau pun menawarkan pertolongan sebab katanya ada pengalaman mengecat rumah.

Jadi untuk mengecat kali ketiga... saya tawakal je dengan mamat ni nak buat apa... Either nak cat warna putih balik ke, nak cat warna lain ke or the worst case re-start balik semula buat first coat and second coat ke, saya redha. Kalau kena re-start painting, siap sedia jelah duit untuk beli setong lagi cat warna yang sama... Dah la mahal cat warna gelap ni, RM80 untuk setong 5 liter tu.

He said no need to restart, just need the amendment of the existing coated 

Then beliau pun mula mengecat. 

Stylish sangat painter nya, siap pakai baju kemeja dan cap. Mr ni sebenarnya Project Manager di company sebelah, kami baru je kenal dalam training iaitu tak sampai pun dua minggu lepas... tapi even baru kenal beliau dah menawarkan diri untuk membantu. Saya rasa sangat terharu kerana di KL ni masih ada lagi insan membantu secara sukarela  =)

Inilah dia dah siap pun... bahagian bawah tu sengaja Masreena tak bagi touch up sebab dah tahu nak pasang kabinet dapur di situ, jadi tak perlu touch up sebab membazir cat nanti. 

Sekata je cat dia kan?  n_n 

Cantikkk dah... pandai dia buat.... Masreena ada hantar MMS kat kawan-kawan bagitahu masalah ni. Ada ke patut diorang cakap tangan saya pengkor.... asalkan painting je berbelak, so kena bantuan orang lain gak untuk rectify, haha...

Btw Masreena dah tahu penyebab utama kenapa Masreena cat dinding jadi berbelak;

1) Sebelum rolling atas dinding, kena roll dulu atas basin untuk ratakan kepekatan cat yang tersalut pada roller. 

2) Semasa sedap-sedap me-rolling atas dinding, pastikan pressure yang digunakan adalah SAMA semasa menekan roller supaya cat tersapu dengan sekata. Apabila cat disapu sekata dinding akan kurang berbelak-belak. Dalam hal ini kekuatan fizikal sangat diperlukan untuk dapatkan pressure level yang konsisten pada roller. 



2 comments:

MH8625 said...

Serius kemas mamat tu buat. Kenapa reena tak suruh husband je buatkan?

Unknown said...

Bukan masalah tekanan mse meroler dinding,tetapi cat terlalu pekat,untuk itu kena dicampur air lebih kurang 5 peratus,kacau hingga sebati dan sapu dua lapis,dengan lapisan pertama kering dahulu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...