Saturday 20 April 2013

Bajet Pindah Rumah dan Cat

Seminggu lamanya saya tak update blog kerana sibuk uruskan rumah yang baru diduduki untuk bulan April. Sebenarnya pindah masuk dengan short notice je sebab tiba-tiba tenant lama keluar mengejut, nak tak nak saya terpaksa masuk awal sebulan daripada perancangan asal sebab tak nak rugi bayar sewa untuk dua rumah pula.

Nasib baiklah tuan rumah sudi terima keputusan saya walaupun minggu pertama bulan April telah berlalu. Terima kasih banyak-banyak ye Mak Ngah... jasamu dikenang.

Urusan loading dan unloading pula saya terpaksa buat keputusan pantas dengan pick up satu nombor telefon sahaja di mudah.my, tanpa survey mana-mana lori lain sebab dah urgent  to shifted out. Mungkin sudah rezeki, saya menikmati kadar lori serendah RM150 untuk lori 5 tan dan upah untuk dua orang RM100. Sebenarnya saya required lori 1 tan je, ingatkan nak angkut sendiri kotak-kotak tapi apabila tiba hari kejadian, lori yang sampai sebenarnya sebesar 5 tan! Sebab next trip mereka ada urusan dengan penyewa 5 tan, jadi mereka pun bawa terus untuk angkut barang-barang saya tapi masih dengan kadar asal.

"Memperkasa Ekonomi Ummah"

Inilah motto yang membuatkan saya pilih syarikat lori tersebut dalam banyak-banyak iklan lori sewa yang dipaparkan. Syukur lah Allah permudahkan semua urusan saya.

Since I shifted out in short notice.... memanggg lah tak sempat mengupah cat rumah segala. Bila dah ada barang dalam rumah memang susahlah nak cat dah... sebab semua proses akan jadi lambat. Skilled painter no hal, saya memang kerja dalam sektor construction jadi memang banyak pilihan untuk ambil upah mengecat ni. Paling mahal RM1500, dan paling murah boleh dapat RM450 untuk rumah setingkat, luar dan dalam. Murah kan? Mungkin disebabkan saya adalah staf main kon jadi sub kon nak jaga hati..... tapi, kenalah bijak, mesti ambil skilled worker melalui site. Jadi kalau nak murah dan mudah, cuba contact kawan-kawan di sektor construction ni lagipun workers boleh mengecat waktu malam sebenarnya. Tak perlu tunggu weekend pun

Cat pula saya beli dengan bajet RM360 untuk satu rumah termasuk dinding luar dan dalam, syiling, cat grill dan pintu. Setiap satu berlainan jenis cat dan harganya berbeza-beza, dan standby je duit kalau kena top up. Tempat nak beli cat juga kena pandai pilihhh kedai sebab cat sekarang dah mahal

Saya rancang minggu ni boleh start mengecat malangnya ada beberapa insiden telah berlaku membabitkan kabinet dapur dan Ikea Delivery.... nak tak nak pada hari Ahad lepas saya terpaksa proceed cat URGENT memandangkan perabot akan sampai hari Selasa.... Maknanya, saya CAT SENDIRI okeh... cuba ko imagine kualiti dia camane? miahahaaa....

Untuk bilik saya pilih warna hijau. Untuk dapur, saya plan buat rona gelap memandangkan dapur adalah tempat yang paling cepat kotor. Proses mengecat ni sebenarnya tak perlukan skill rupa-rupanyanya, baru ku tahu. As long as double coated. 

Hasilnya.







20 comments:

MH8625 said...

Cantik.bole share contact nnt yer :)

Khairul (kci) said...

nice...perempuan buat semua sendiri.. btw iam ex qs. wht r u doing? enginer? architect?

Khairul (kci) said...

Nice job.

MasReena said...

Halif: Thanks halif, boleh... nanti u email ye =)
Khairul: Thank you Khairul.... btw I m shy to admit that I not from technical background =)

MH8625 said...

Ok. nanti saya emel bila perlukan. Thanks :) Anyway saya dah add awak dalam rakan blogger list blog saya.

MasReena said...

OK halif... keep in touch

cenderamata dari hati said...

hiasi rumah baru anda dengan lampu hiasan comel...
layari http://cenderamatadarihati.blogspot.com

FiNiEy said...

hi sis...nk no kontek lori tuh ada x...?

MasReena said...

nombor telefon lori yang murah tu (RM150 per trip 1 tan) 013-912 9066.

Unknown said...

Salam babe share dgn i boleh mana u beli cat for the whole house dgn harga 360. I baru undercoat hall dgn bilik dah rm90 habis. Hewhew. Do share ya, tq!

Unknown said...

Salam do share kat mana u beli cat boleh? Murah gila! I just undercoat my hall dan bilik, rm90 flew already. Pls pls pls share tq!! :-)

MasReena said...

Hai teyka, i beli di Seri Kembangan yg ada shop lot-shop lot buruk ke KL tu... kedai-kedai buruk ni memang senang dapat harga murah sebab rate sewa diorang masih rendah.. jangan beli di kedai baru/cantik tau =')

ja sazni said...

tq for sharing.. boleh minta nombor contractor cat tu x?

me said...

Salam.. blh share no kontraktor & kedai cat yg murah... Tq..

Anonymous said...

Woah u impress me dgn skil mengecat! Tengah cari org utk upah cat rumah ni. Tp skg consider utk cat rumah sendiri

Anonymous said...

Woah you impress me dgn skill mengecat! Tgh cari utk upah org cat rumah. Tp skg boleh consider utk cat sendiri jugak!

Unknown said...

Salam Kak, boleh share contact upah cat yg paling murah tu tak? Just nak compare prices

Unknown said...

Salam Kak, boleh share contact upah cat yg paling murah tu tak? Just nak compare prices

SheeMA sshi said...

Nak tanya, kalau rumah yg dah siap cat putih oleh developer perlu undercoat lagi ke utk cat baru?

Terima kasih

Unknown said...

Blh bg no lori x?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...