Saturday, 17 February 2018

Sebab Sebenar Kenapa Visa Waiver Malaysia Ditolak oleh USA

Hi Everybody,

Gong Xi Fa Chai to all Malaysian Chinese!!! Sementara tengah kumpul angpow tu, nak tanya pada semua... ada baca news hari ni tak? Ingat lagi berita semalam bahawa Malaysia masih lagi gagal dapatkan tempat sebagai negara yag participate dalam US Visa Waiver, walaupun usaha memenuhi keperluan-keperluan yang digariskan oleh Kedutaan Amerika telahpun dibuat oleh Jabatan Imigresen Malaysia dan Kementerian Perumahan Malaysia. Usaha tersebut telah dijalankan semenjak 2014 (kalau tak silap berdasarkan berita, dan mungkin persiapannya telah dibuat lebih awal dari itu) hinggalah tahun 2016, TPM Malaysia, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau yakin Malaysia bakal menyertai program tersebut dalam masa terdekat. 

Visa waiver to USA are the most awaited by 30 millions of Malaysians

Ini bermakna sekiranya berjaya, pemegang passport Malaysia tidak lagi perlu memohon visa dan memperbaharuinya (ya, visa memang kena renew ye) sebelum membuat penerbangan ke USA. Namun begitu, kelulusan masih belum dibuat dan rundingan masih lagi berjalan sehingga kini. Ye... kita dah lama mendengar usaha Kerajaan Malaysia untuk menyertai program ini tetapi masih juga tidak berjaya.

Susulan kerajaan Malaysia masih gagal dapatkan kelulusan kerajaan Amerika Syarikat berhubung usaha tersebut, kerajaan cuba mendapatkan justifikasi Kedutaan Besar Amerika Syarikat. 

Government To Ask USA Why Malaysia Not Given Visa Waiver

PUTRAJAYA: The government will seek clarification from US Embassador to Malaysia Kamala Shirin Lakhdir over reports quoting her as saying that Malaysia's inclusion United States visa waiver programme (VWP) will not happen anytime soon.

Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi to said the Government has done its best to fulfil all conditions required to participate in the programme.

"We are fully compliant with the standard sets by US, including in terms of security matters involving loss of passports and list of wanted people, not only for visa use, but also to meet interpol requirements.

"We are also fully compliant with our own security standards, especially set by Malaysian and other international security bodies", he told reporters after presentation ceremony of fire extinguisher of 612 tahfiz institutions at the Perdana Putra Building here today.

He said in response to a recent media reports quoting Kamala as saying that the US had no plans to include any new countries, include Malaysia, in its VWP list in the new future. 

At present, peoples from 38 countries are eligible for visa free entry to the US under VWP.

Malaysia had expressed its intention to be included in the VWP list during talks between Prime Minister Najib Razak and former US President Barack Obama during the latter;s visit to Malaysia in April 2014.

The VWP enables most citizens or participating countries to travel to the US for tourism to the US for business or tourism for 90 days or less without first obtaining a visa.


Baca sekali imbas nampak macam takde apa-apa berita ini kan? Nampak macam pemberita baca yang standard ala-ala Buletin Utama je gitu
Tetapi kalau korang mengikuti current issues seluruh dunia, korang akan perasan, bahawa berita ini ada kaitan dengan ideologi pemerintahan baru.
Contohnya kalau di malaysia... tukar Perdana Menteri maka bertukarlah hala tuju negara sepertimana zaman Tun Mahathir Mohamad kita menuju Wawasan 2020... ingat lagi tak masa sekolah???😆😆
Najib Tun Razak sekarang Gagasan 1 Malaysia... iaitu bertujuan menyatu padukan rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan perbezaan tetapi mencari titik persamaan
Program Visa Waiver ni Najib Tun Razak telah rundingkan semenjak tahun 2014 yang mana US masih di bawah pemerintahan Barack Obama, Presiden US
Jadi tahun-tahun berikutnya Malaysia berusaha keras memastikan bahawa sistem immigresen dan keselamatan passport memenuhi piawaian antarabangsa... malahan Interpol!
Tapi bila berlaku pilihanraya di USA dan Donald Trump berjaya menggantikan Obama pada 20 Januari 2017 iaitu tahun selepas Malaysia yakin bakal diluluskan sebagai negara ke 39 dalam VWP. Baca sini
Bila naik sahaja tahun 2017... semuanya hancur! Sebab? Pemerintahan dah bertukar tangan!
dan yang lebih malang apabila presiden baru ini adalah:-

- dikatakan anti Islam
- anti Immigrant

Jadi no wonder kenyataan Duta Besar Amerika Syarikat, Kamala Shirin Lakhdir melaporkan dasar baharu Trump yang tidak ingin memberi peluang kepada negara baharu untuk participate dalam 38 Negara sedia ada dalam senarai VWP di atas.

Ini adalah pendapat saya, but I strongly believed:

- Trumph is trying to control the quantity of tourists entry through a visa application
Ini bermakna bagi rakyat Malaysia, masih kena mohon visa untuk melancong ke USA dengan kriteria yang ditetapkan berbanding kalau Eropah rakyat Malaysia masih boleh pergi melawat pada bila-bila masa sahaja

- Visa application process will caused applicants to be screened in terms of financial status, occupation, marital status, the purpose of visit. These condition will reduced the likelihood of tourist with financially weak to visit their country (please refer the requirements for NON IMMIGRANT VISA APPLICATION)
Ini sangat penting untuk mengelakkan pemegang visa pelancong tinggal lebih masa melebihi 90 hari dengan alasan tidak mempunyai wang mencukupi untuk pulang ke negara asal. Hal ini kerana visa akan diberi untuk beberapa tahun yang mana untuk pertama kali kemasukan mungkin pelancong benar-benar mempunyai tujuan kuat tetapi apa yang akan berlaku sekiranya mereka mengulang ke US dan terus tinggal di sana dan tidak pulang-pulang? Perkara ini telah dilakukan oleh beratus-ratus ribu orang dari seluruh dunia yang mengharap mendapat kehidupan yang lebih baik apabila berhijrah ke US (walaupun secara haram)

Itulah sebabnya beberapa kriteria yang saya sebutkan diambil kira untuk kelulusan visa.

- Only high profile countries are allowed in VWP according to the list of 38 countries, the other developing countries that make proposals to join VWP such as Malaysia will increased the risk of immigrants which against the Trump's policy


38 existing high profile countries that have been listed in VWP of USA (source: Wiki)

Malaysia sebuah negara yang mengikut undang-undang British yang memberikan kerakyatan kepada negara-negara jiran contohnya  warganegara 'jiran'/pekerja-pekerja asing di Malaysia yang cuba mencari peluang berkahwin dengan rakyat Malaysia, contohnya:

Contohnya Pekerja warganegara lain Indonesia/Pakistan/Bangladesh, yang mempunyai kekasih warganegara Malaysia, apabila tamat permit pekerjaan akan pulang semula ke negara asal (kerana mereka tidak boleh berkahwin semasa dengan permit kerja, ia tidak akan diluluskan oleh Jabatan Imigresen Malaysia) tetapi akan KEMBALI SEMULA ke Malaysia sebagai Tourist Visa dan berkahwin dengan kekasihnya tadi.

Anak-anak yang dilahirkan bakal memilik IC biru (warga negara). Based on my experience 10 years working in construction and went trough a lot of inspection)

Walaupun perkahwinan campur amat digalakkan dalam Islam tetapi adakah keluarga yang dipimpin oleh golongan lelaki tersebut berjaya menaikkan tahap mentaliti keluarga berkenaan? Fikirkan. Hal yang sama tidak berlaku sekiranya berkahwin dengan expatriate (high education level & mentality)

Dan... apabila perkara ini berlalu berterusan ini selama berpuluh-puluh tahun (tanpa ada peningkatan sosio-ekonomi dalam keluarga tersebut) dibimbangi generasi seterusnya yang telah mendapat kewarganegaraan Malaysia masih lagi mempunyai mentaliti kelas rendah dan orang seperti mereka (yang telah berasimilasi dengan warganegara asal tadi) sekiranya tidak ditapis melalui visa, mereka akan menggunakan kesempatan ini menjadi PATI atau overstay di Amerika Syarikat. Hal ini berdasarkan pengalaman saya yang mengenali ramai kenalan yang kini sanggup bergelar pendatang tanpa izin di Amerika Syarikat dengan melakukan kerja-kerja buruh (ada juga yang jadi gelandangan) asalkan dapat memulakan kehidupan di USA dan mencari peluang meningkatkan taraf hidup mereka.

That's why in USA requirements, they also concerns to who are staying USA (family or friends) to aware the possibility of applicants to making arrangement to stay there and not return back their own country. 

My conclusion, the new policy of Trump actually just a SELFISH policy who is trying to control from peoples to take advantage, since Malaysia already making EFFORT to comply with all of the requirements. Yes, you are trying to reduce the more of immigrants coming into your country by abusing a visa.
 But wait a minute... how if let say the applicants have real intention only to visit their family or friends in USA? and the anti immigrant policy (actually that's a bad situation, but some people leaving for good and have strong reason to leave, ie. their countries having a war and they want to be safe) just deny about other people's to have better opportunity and chance to change their life. And how if let say the applicants have real intention to visit the signature attractions of USA and to appreciate how beautiful is this world? Not everybody have BAD INTENTION. Trump, I want to remind you something, I know u are rich and powerful, but remember.... the life is not only about YOU. THE WORLD IS MEANT TO BE SHARED.





1 comment:

Emiliano Zapanta said...

I think it is just unfortunate that Malaysia missed the boat regarding VWP but to be honest it is not that hard to apply US B1/B2 visa. Just follow step by step process and present yourself for the interview and then off you go. It’s good for 10 years. Last time i applied it cotst me around 450+++ ringgit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...