Monday 25 March 2013

How Important Credit Card To Traveler

Kesian my boss sebab katanya dia 'dirompak' USD 799 melalui kad kredit. Kalau convert ke Malaysia hampir 3 ribu, banyak tu kan??? And it just pay for nothing! Nauzubillah minta Allah s.w.t. jauhkan kita daripada semua tu.


Persoalan yang Masreena dah tanya pada boss:

Camane boss boleh perasan transaction palsu tu dan apa tindakan selepas itu?
Boss jawab dia terima SMS notification yang biasa diterima setiap kali buat transaction menerusi kad kredit. Terkejut dengan transaction yang dibuat di USA itu, membuatkan beliau call ***Bank serta-merta untuk terminate kad kredit tu.

Pihak ***Bank ada tak call tanya betul ke tak transaction tu sebab dibuat di luar negara sedangkan sebelum guna kad kredit di luar negara kita akan call bank dulu untuk safeguard/verification/request temporary credit limit?
Bank tak call cuma boss dapat SMS notification seperti biasa.

Sebelum ni pernah tak boss terkena kejadian seumpama?
Pernah, ini kali kedua.
(masa ni aku dah start buat judgemental)

Kenapa boss tak terminate je kad kredit pada masa tu sebelum kejadian yang sama berulang sepertimana hari ni?
Menurut boss saya memang dari dulu beliau berhasrat nak terminate tapi atas beberapa sebab keinginan itu ditangguhkan iaitu sebagai Standby dan tujuan OVERSEA/TRAVEL.

Berapa lama dah bos guna kad kredit ini dan siapa lagi yang pernah tengok/tahu butiran penting dalam kad kredit?
Lama sangaaaat dah pakai kad kredit ni. Yang tahu dulu pernah buat transaction online di Johor, mereka call tanya 3 nombor di belakang kad.

Alasan bos saya terhadap kad-kad kredit itu sangat munasabah iaitu untuk tujuan Outstation/Travel/Oversea. Booking flight, hotel, dan ada premis yang tak gunakan cash langsung dan bukan sebarangan kad kerana mereka terima world wide credit card sahaja. Selanjutnya mungkin kita boleh bincangkan di entry lain selepas ni.

Jadi ibarat menarik rambut di dalam tepung saya cadangkan boss saya untuk call ***Bank Card Centre untuk batalkan transaction, selain batalkan kad kredit itu sendiri. Sebab saya khuatir ***Bank cuma terminate kad kredit tanpa batalkan transaction tidak sah tersebut. Namun boss saya mengatakan dia telah pun request pembatalan transaction palsu itu dan menurut nya, transaction itu masih floating dan belum appear dalam system.

Tindakan cepat boss memang dipuji untuk bendung masalah tu. Saya percaya masih sempat ***Bank batalkan transaction palsu tu sebab payment masih floating dalam system.

Lagi satu saya percaya.... bahawa setiap financial tools/finance yang dah lama digunakan mesti terminate/reapply atau diperbaharui supaya boleh buat record/agreement baru. Jadi rekod lama dan butiran kad yang pernah kita gunakan untuk buat transaction sebelum ni takkan boleh diguna pakai pada masa akan datang. Itulah yang saya selalu amalkan dan perkara lebih kurang sama pada harta benda lain.

If possible I also suggest reader to change your password that you used in internet banking, confidential email and website, pin number in ATM card etc once a year. This is one of the way to secure our financial safeguard. Jangan apabila sudah berlaku insiden barulah menyesal.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...