Saturday 30 March 2013

The 5th International Putrajaya Hot Balloon

Seperti yang diwar-warkan dalam entry tajuk Anyone Wish To Helicopter Ride tentang The 5th International Putrajaya Hot Balloon bertempat di  Millenium Monumer, Putrajaya.... bermula dari 28 Mac hingga 31 Mac ini SEDANG berlangsungnya pesta belon panas ni di mana bakal berakhir besok. 

Tengoklah belon-belon yang membunting... Background elok cantik je Jambatan Seri Wawasan.

Untuk tengok Balloon Show ni waktu terhad daripada pukul 7 - 8.30 pagi dan sekali lagi pada pukul 6 - 7  petang.

Pagi tadi masa saya pergi kerja daripada Puchong kelihatan belon-belon panas ni terbang melewati Sekolah Seri Puteri tu menuju ke arah Bangunan Mustapha Kamal... Dalam hati rasa pelik je sebab kenapa terbang jauh sangat sampai ke Cyberjaya? Then... I not sure what's going on either to the passenger if any or only the balloon fly..... Memanglah ada paramedik dan JPAM yang standby tapi buatnya belon hilang kawalan lalu landing atas highway camane? Ya Allah memang bahaya sesangat

Then apabila saya melewati berhampiran site 8C3 kelihatan satu belon panas agak besar 'ter landing' atas jalan raya.... Kemungkinan besar hilang kawalan hingga terbang sejauh tu tapi nasib baik belon panas ni landing perlahan.... kelihatan kereta-kereta penduduk kuarters berhenti sepanjang jalan untuk hulurkan pertolongan kepada mangsa yang terperangkap di bawah kanvas belon. 

Untuk naik belon panas dengan harga RM20, anda kena queue seawal 6 pagi untuk tiket yang dihadkan 300 pax sahaja sehari. Ticketing counter just opened on 7.30 a.m. and the hot balloon ride start on 8 a.m. Beli tiket kena queue sebelum ticketing counter beroperasi, dah beli tiket beratur sekali lagi untuk naik belon!

So disebabkan tak naik belon saya cuma ambil inisiatif untuk tengok dari jauh sahaja sekadar nak isi masa sementara menunggu Helicopter Ride. Insya Allah akan sambung sesi Hot Balloon ni di pagi Ahad.

Untuk parents di luar sana masih belum terlewat untuk naik belon panas dan helikopter untuk Ahad ni. Jangan terlepas peluang OK!!

Sebenarnya banyak lagi belon berkarakter yang lain. Kena jalan sikit mengelilingi kawasan pesta belon tu. 

Saya cuma mampu jalan sampai sini je... hahaha


Wajah-wajah keceriaan di pagi hari Sabtu.


Kaunter souvenier seperti T shirt.

Di pagi Sabtu masih belum ramai orang.... Parking banyak kosong. Yang datang awal pun sedang tunggu queue nak naik belon.

Fiesta ni dibahagikan kepada beberapa zon iaitu Yellow Zone (Helicopter Ride), Red Zone (corporate Area), Blue Zone (Tethered Zone and Balloon Show), Green Zone (Extreme Game), dan Purple Area (Food Area). 

Ada Sushi, KFC dan sharepartner nya seperti AYAMAS dan Pizza Hut, Kaunter PJC, Giant Bubble Balloon dan Competitions. Untuk tahu semua Main Itinerary dan Corporate Filed Itirenary boleh datang ke Secretariat untuk ambil brochure berkaitan. Di situ ada petugas untuk melayan pertanyaan orang ramai... Saya juga ambil kesempatan tanya kenapa itinerary dalam website tak sama dengan acara sebenar? Hari Khamis malam ramai sangat orang di Jambatan Seri Wawasan untuk tunggu Fireworks tapi tak muncul pun seperti yang dijadualkan.

Tengok ni dalam website schedule Fireworks secara random jadi orang ramai misleading semua iterinery sepanjang empat hari acara berlangsung tu adalah sama. 

Bila sampai di secretariat lain pula di yang scheduledkan. Mereka tak buat penjadualan spesifik di website jadi pengunjung tak boleh well plan. Hmm if Masreena boleh terima juga kesilapan teknikal macam ni... since my house just nearby the Putrajaya but how's about them who's staying far? Kesian, tambah lagi fotografer yang sanggup datang jauh-jauh nak shoot Fireworks tapi tak muncul pun... rupa-rupanya hari Sabtu je berlangsung. 

Sementara tunggu pukul 9 pagi untuk Helicopter Ride, Masreena breakfast sambil berlatar belakang KFC Hidrogen Balloon, hehe

Machine berbelon ni namanya Paraglide. 

Kalau naik ni bukan berbahaya macam Payung Terjun, meluncur di udara dengan Paraglide tak perlu bimbang kerana paraglide bergerak menggunakan enjin motor untuk menghasilkan angin dengan disokong payung terjun di belakang. Memang ada bunyi motor, agak kuat juga semasa mereka melayari Paraglide ni.


OK, dah jumpa lakaran saintifik dia. 

Happy sangat dapat snap gambar-gambar Paraglide ni =')

Purple Zone (Bazaar Area) dengan pelbagai gerai dan Competition dijalankan.



The scenery.

Seems the Helicopter from Sabah Air Aviation was closely touched down into The Yellow Zone. Sabah Air Aviation is a Malaysian owned helicopter and fixed wing charter and leasing company established in 1975 to provide air transportation of passengers, cargo and aviation-related services in Malaysia with Kota Kinabalu as its HQ. Tiap-tiap tahun International Putrajaya Hot Balloon dapatkan khidmat helikopter dari Sabar Air Aviation ni.


About helicopter riding? Wait for my next entry. =')

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...