Tuesday 26 March 2013

Kisah Benar: Detik-detik Cemas di Subang Jaya

Subang Jaya USJ  Subang Jaya USJ pastu USJ lagi... Apa yang best benar pasal USJ ni sampaikan seminggu buat entry bersambung tak habis-habis?

1) ....sebab environment USJ yang menarik dan best
Susah nak ungkap dengan kata-kata. Maybe because of the scenery and crowd!

 
The scenery.

2) Their unique history

Ewah history? Poyo je haha! Asal usulnya dulu USJ ni sunyi sepi je... harga rumah corner lot masa tu 180++  ribu je itupun banyak unit yang tak laku beb! Sebab apa.... orang takut nak beli rumah di situ, takut kapal terbang terhempas! Sebab berhampiran dengan Lapangan Terbang Subang!

Kemudian nak dijadikan cerita orang-orang Melayu ni banyaklah beli penempatan di situ. Masa awal-awal dulu memang komuniti Melayu penuh di USJ tu. Boleh dikatakan USJ dikenali sebagai kawasan elite Melayu pada ketika itu. Kini jika korang menyelusuri sepanjang USJ 19 tu boleh perasan rumah corner lot yang cantik-cantik.

Apabila USJ semakin maju dan happening, developer Guthrie launching pulak perumahan Bukit Jelutong. Manakala Sime Darby Property (masa tu dikenali dengan nama SIME UEP) pulak buat perumahan baru berhampiran USJ 26 dan 27 yang dikenali dengan nama Putra Heights.

Then orang-orang Melayu kaya ni tadi banyak jual rumah di USJ dan berpindah ke Bukit Jelutong dan Putra Heights... Disebabkan itulah bertambah banyak masyarakat majmuk di USJ. Maka semakin happeninglah lagi. Tak lama lepas tu kedua-dua developer ni tadi combine jadi satu company.

Itulah serba ringkas yang saya faham tentang USJ ni. Sumber: Sahih turun temurun.. haha!

3) Hot Spot

Pertama sekali USJ 10 atau nama glemernya Taipan adalah first list dalam kawasan USJ. Ada True Fitness, Baskin Robin, Papa Rich, McD, Guardian, dan macam-macam lagi... tapi asalnya suka pergi Taipan sebab suka makan Ayam Kampung Hassan kat situ... which lauk-pauk di outlet ni lebih banyak dan best! Sebab, sini adalah HQ nya.

Kedua Summit di USJ 1 (Persiaran Kewajipan). Di sini Platform Heel memang murah sesangat dengan harga serendah RM45... malah design yang cantik-cantik lagi tau, setanding dengan kasut di Nose dan Charles & Keith!

Selain itu, USJ sangat banyak kedai makan Melayu yang best-best.. Even kedai Melayu tapi pengunjung berbilang bangsa dapat dilihat.

Contohnya yang Masreena suka pergi ialah Warisan Nasi Lemak dan Murni Discovery! Dua-dua di USJ 9. USJ 9 ni landmarknya Masjid Al-Falah dan IPD Subang Jaya.

Suka suasananya tau... 

Istimewanya Murni Discovery ni portion food nya besar... satu meal boleh share dua orang. Dan makanan yang Masreena suka ialah Roti Naan, Tandoori, dan Three Layer Tea. Roti naan dia lembuuutt sangat!

USJ Murni Discovery is our hot spot with the ladies... We called it as PERSIDANGAN MEJA BULAT... miahahaaa

Warrisan Nasi Lemak.

Nasi lemak kena beli 3 bungkus sorang sebab packaging nya kecikkk bangat nanti tak puas

4) Nostalgia that I leaved 

Pengalaman Masreena dengan USJ cukup banyak. Antaranya sedari student dulu pernah buat Eyelash Extension di SS15 jadi dari situlah mengenali Subang Jaya. That time also adalah tempat tinggal BF satu ketika dulu di Subang Court Perdana, jadi kalau dating mesti saya akan turun di Komuter Subang Jaya. Sekarang di sebelahnya dah naik EMPIRE dah, which boleh nampak dari Federal Highway.

Masreena ada kenangan yang tidak boleh dilupakan semasa di Gazebo SS15. Tahu tak, Gazebo SS15 di mana? Cari dalam goggle map tak wujud lagi... sebab dah digantikan dengan pembangunan di situ. Dulu selalu makan Rojak Bawah Pokok yang sangat rangup. Kuah dia sedap!

Itu dulu... sekarang ni development semakin tamak. Dah jadi trend sekarang ni, asalkan ada tanah je nak pacak bangunan. Property investment di Klang Valley ni overrated, owner tanah berebut-rebut nak buat building dan jual lot kedai. Peniaga pula semakin ghairah nak ada kedai sendiri, francais sendiri. Tapi akhirnya? Shopping Complex lagi banyak daripada pembeli! Pengunjung banyak tapi pembeli tak banyak.... betul tak? betul tak? Kalau tak betul, kenapa sekarang banyak shop lot tutup? Itulah jadinya apabila supply melebihi purchased. Demand memang banyak, tapi jadi macam yang Masreena tulis di sini.

Nak dijadikan cerita pada tahun 2006 masa kami sedang mengeteh malam hari di Gazebo, tiba-tiba didatangi sekumpulan India yang agak berumur dengan bersenjatakan parang dan plastik hitam. Sebab apa plastik hitam?

"Kakak jangan takut.... kami mahu cari makan..."

Huh? Andainya terjadi pada kamu camane?

Bila berdepan situasi begini, ko jangan melawan, tak pasal-pasal kena pauk nanti! Nak tak nak terpaksa laaa pengunjung throw away all of your purse and handphone into the plastik hitam! Semua pengunjung takut sangat masa tu! My boifren yang baru keluar dari tandas sempat lari menyorok dalam longkang besar tepi tuh. Bau busuk longkang terpaksa tahan. Giler arrr... memang nostalgia!

Walaupun semuanya telah berlalu iaitu semasa berumur 21 tahun........ pengalaman itu cukup mengajar Masreena untuk jadi lebih dewasa, realistik and think beyond the box. Semuanya kekal dalam kenangan.... Sekarang ni Masreena memang kerap kali lalu SS15 untuk ke EMPIRE Tower. Sebab suka pergi gym  Fitness First di situ yang mana suasananya best, ada swimming pool, terletak di atas menara dan facility lengkap sebagai Platinum membership.

Jadi atas cerita-cerita di atas sekarang anda sudah tahu kenapa saya suka sangat Subang Jaya dan USJ. Klik sini untuk Road Guide.



3 comments:

Suliana said...

Oo ada pulak sjrh kat sini ye. Akak klu xde keje kt sime uep dulu mmg xtahu hala ke usj. Hehe

MasReena said...

zaman student bercinta kak... sapa suruh merambu malam-malam buta kan, haha

Zulraidi said...

good info drp pdgan penulis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...